Blogi

Nykytyön pahin vihollinen vaanii kaikkialla – kärsitkö sinäkin IT-stressistä?

Suomalaiset elävät parhaillaan vuoden stressaavinta aikaa. Stressiä koetaan joulun alla selvästi muita kuukausia enemmän: joulukuussa stressiä ilmoittaa kokevansa 22 prosenttia suomalaisista, kun luku on muina kuukausina keskimäärin alle kymmenen prosenttia. LähiTapiolan tutkimuksen tulokset kuulostavat tutuilta: isojen pyhien alla työt kasaantuvat, koko ajan on kiire ja vaatimukset tärkeiden päivien onnistumiselle ovat korkeat.

Osa juhlapyhien ja arjen stressistä johtuu silti muusta ja liittyy pitkälti moderniin työhön.

Salasana hukassa, ohjelma kaatuu tai ei käynnisty, presentaatioteknologia pettää, virus iskee koneeseen… Näitä tilanteita sattuu varmasti jokaiselle. Harvoin kuitenkaan pysähdymme miettimään sitä, kuinka paljon nämä tilanteet ovat vastuussa jokapäiväisestä stressistämme, erityisesti tietotyöläisten tapauksessa.

Ilmiötä on myös tutkittu. Esimerkiksi teknologiayhtiö Barcon tilaaman tutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä koki merkittävää stressiä koetilanteessa, jossa liiketapaamista häiritsi oikutteleva teknologia. Osallistujien syke nousi pahimmillaan 179 lyöntiin minuutissa leposykkeen ollessa tavallisesti 60–80 lyöntiä minuutissa. Kuulostaako tutulta?

 

NYKYTYÖN PAHIN VIHOLLINEN VAANII KAIKKIALLA – KÄRSITKÖ SINÄKIN IT-STRESSISTÄ?

 

Tekniikka on kehittynyt ja IT:n kriittisyys sen mukana

Olemme alkaneet Nebulalla puhua IT-stressistä, jota havaitsemme niin yrittäjien, tietotyöläisten kuin ohjelmistokehittäjienkin arjessa ja työssä. Vähäisimmillään kyse on ärtymystä herättävistä ja kiusallisista tilanteista, mutta toisessa ääripäässä ovat katastrofit. Silloin puhutaan ajanvarausjärjestelmän käyttökatkosta vuoden kuumimpana sesonkina, pitämättä jääneestä asiakastilaisuudesta, kadonneesta kirjanpidosta tai internetiin vuodetuista asiakastiedoista.  

Pieni kömmähdys voi nykyään johtaa massiivisiin ja peruuttamattomiin virheisiin. Vaikka IT on kehittynyt kymmenen vuoden aikana valtavasti tehden työstä paljon nopeampaa ja helpompaa, on sen merkitys koko taloudelle ja yhteiskunnalle kasvanut samassa ajassa vielä enemmän. Lähes kaikki tapahtuu tietotekniikkaa hyödyntäen, puhuttiinpa sitten liiketoiminnasta, politiikasta tai arkiasioiden hoitamisesta.

Koska kaikki on nykyään niin riippuvaista tietotekniikasta, on yksittäisen ihmisen todennäköisyys tuottaa katastrofi kasvanut. Sellaisen aiheuttamiseen tarvitaan usein vain napinpainallus.

Ei siis ole ihme, että IT aiheuttaa stressiä. Asialle voi onneksi tehdä jotain – itse asiassa paljonkin.

 

Oikeat työkalut ja tukipalvelut pitävät IT-stressin kurissa

Kun aloimme puhua IT-stressistä, päätimme samalla, että haluamme olla eturintamassa poistamassa sitä ja mahdollistamassa stressittömämpää ja parempaa elämää. Teemme jatkuvasti intensiivistä kehitystyötä, jotta voimme luoda markkinoiden parhaan IT-palvelukonseptin. Pienilläkin teoilla pääsee tosin jo pitkälle. Aloittaa voit heti.

Ensimmäinen askel on valita tietotekniikkaan oikea kumppani, joka jakaa saman ymmärryksen tietotekniikan tärkeydestä ja ymmärtää, että tietotekniikka on osa asiakkaan liiketoimintaa. Tärkeää on myös saumaton kokonaisuus ja oikeat tukipalvelut. Otetaan esimerkki tietotyöläisen normaalista toimistoinfrasta.

Toimistoinfrassa on tärkeää, että yrityksessä jokainen käyttää samoja tai vähintään yhteensopivia ohjelmia. Kaikkien tiedostojen tallentaminen pilveen (tai edes varmuuskopion säännöllinen ottaminen niistä dokumenteista omalla työpöydällä – kyllä, juuri niistä!) sekä sujuvan yhteistyön varmistaminen oman henkilöstön ja kumppaneiden välillä tulisi olla jo itsestäänselvyys, vaikka näin ei toki aina ole.

Tietoturvasta ei enää nykypäivänä voi tinkiä: käytät varmaan jo joka palvelussa eri salasanaa, huolehdit että kaikki ohjelmistot ovat ajan tasalla ja päivität tietoturvaohjelmat? Kommunikointiin ja yhteistyöhön sekä sisäisesti että sidosryhmien kanssa löytyy vaikka mitä työkaluja. Slack, Skype tai esimerkiksi WhatsApp auttavat kommunikoimaan ketterästi ajasta ja paikasta riippumatta. Samalla ne vähentävät kommunikointiin liittyvää stressiä huomattavasti.

Näillä ohjeilla yrittäjä tai tietotyötä tekevä työntekijä pääsee alkuun, eteenpäin auttaa oikea kumppani. Ohjelmistopuolella tärkeää on lisäksi toimiva DevOps, eli yhteistyö kehittäjän (dev) ja tuotannon (ops) välillä. Näin ohjelmoijat voivat keskittyä ohjelmointiin tuotannon pitäessä huolta siitä, että palvelut toimivat 24/7. Palvelukatkoihin ja muihin ongelmiin ei ole yksinkertaisesti varaa (ja niitä seuraava IT-stressi on viimeinen asia, jonka haluaa kokea).

Stressiä ei voi kokonaan poistaa, ja sopiva määrä stressiä tarvitaankin tylsistymisen välttämiseksi ja suorituskyvyn optimoimiseksi. Sopivaa stressiä ei kannata kuitenkaan lähteä hakemaan hajoavista laitteista ja kaatuvista järjestelmistä, vaan inspiroivista työn haasteista ja uuden oppimisesta.

Tutustu siihen, kuinka varmistamme toimivan ja tehokkaan arjen.

 

Lue lisää