ESRI Finland Hero

ESRI FINLAND

Pilvi kiihdytti ESRI Finlandin bisneksen

Haluatko kuulla lisää palveluidemme luomista mahdollisuuksista? Ota meihin yhteyttä. 

 

Pilvestä voimaa

Esrin karttaohjelmistojen jälleenmyyjä Esri Finlandin IT-asiat olivat huonossa jamassa vielä muutama vuosi sitten. Omia palvelimia hyrräsi noin 70 kappaletta. Palvelimista suurin osa oli joutilaana osan vuodesta. Välillä taas kapasiteetista oli pulaa, koska palvelimille rakennetaan ympäristöjä, joissa ohjelmistojen toimintaa voidaan demota asiakkaille.

Ongelmalliseksi tilanteen teki se, että Esri Finlandin työntekijöillä kului paljon aikaa sellaiseen, joka ei ole heidän liiketoimintansa tai osaamisen ydintä: raskaiden palvelimien ylläpitoon ja testiympäristöjen rakentamiseen.

”Silloin kun tulin taloon, meillä ei toiminut IT:n kannalta melkein mikään”, sanoo Esrin Sami Santanen.

Tilannetta oli kerran koitettu ratkaista siirtämällä olemassa olevien palvelimien toiminta pilveen. Siirtoa pilveen ei kuitenkaan suunniteltu tarpeeksi eikä siten pilvessä toimivien palvelimien hyötyjä saavutettu.

 

Telia Inmics-Nebula menestystarina ESRI Finland

PILVI MUUTTI TOIMINTAMALLIA

Kun Esri muutti uusiin toimitiloihin, Santanen päätti laittaa keskeiset IT-ratkaisut lähes kokonaan uusiksi. Telia Inmics-Nebula auttoi suunnittelemaan siirtymän ja sen, miten palvelimet kannattaa pilveen rakentaa.

”Lähdimme Telia Inmics-Nebulan kanssa miettimään, miten asiat tehdään järkevästi. Teimme pilveen valmiita pohjia, joista saadaan nopeasti luotua palvelinympäristöjä tarvittaessa”, Santanen kertoo.

Konsultoinnin lisäksi Telia Inmics-Nebula toimittaa Esri Finlandille verkkoyhteyden ja pilvipalvelut.

Aikaisemmin testiympäristön pystyttämiseen saattoi kulua päiviä. Nyt testipalvelin on pystytetty parissa minuutissa.

”Näyttäydymme asiakkaillemme huomattavasti ketterämpinä kuin aikaisemmin”, Santanen iloitsee.

Pilvessä oleva palvelin voidaan pystyttää asiakasdemon ajaksi ja sen jälkeen ajaa alas. Turhaa kapasiteettia ei synny tai tarvitse pitää turhaan yllä. Esri Finland pystyy ostamaan palvelinkapasiteettia juuri sen verran, kuin milläkin hetkellä tarve vaatii.

Telia Inmics-Nebula asiakastarina ESRI Finland

Uusia palveluita asiakkaille

Omiin palvelimiin verrattuna kustannussäästöjä syntyy 40 prosenttia - eikä mukaan ole laskettu työntekijöiltä säästyvää aikaa.

”Konsultoinnin avulla olemme saaneet prosessimme toimimaan mahdollisimman automaattisesti”, Santanen sanoo.

Perus-IT:n ulkoistaminen vapauttaa aikaa liiketoiminnan kehittämiseen. Samalla myös asiakkaat saavat entistä parempaa palvelua.

”Pilven ansiosta meillä on huomattavasti enemmän pelivaraa kuin aikaisemmin. Pystymme myös tuottamaan uusia, SAAS-pohjaisia (software as a service) palveluita asiakkaillemme”, Santanen kertoo.

Lisäksi Esri Finlandin työntekijät pystyvät keskittymään nyt siihen, missä ovat parhaita eli paikkatietoratkaisuihin.

”Nykyisin työntekijöillämme on paljon enemmän aikaa tehdä oman osaamisalueemme töitä kuin aikaisemmin ja keskittyä asiakaskohtaisiin ratkaisuihin”, Santanen kuvailee.

ESRIN tarjoamat haasteet ratkaistiin

ribbon

Digitaalinen liiketoiminta

Moni perinteiselläkin alalla toimiva yritysjohtaja miettii parhaillaan, mitä digitalisaatio voisi tarkoittaa heidän omalle liiketoiminnalleen.

Lue lisää

ribbon

INCLOUD 9

OpenStack-teknologiaan perustuva INcloud 9 -pilvipalvelu on moderni vaihtoehto omalle infrastruktuurille. Käytön mukaan veloitettavan pilvialustan skaalautuvuus, kustannustehokkuus ja laajat toiminnallisuudet riittävät pitkälle tulevaisuuteen.

Tutustu