
Vapo
Managed Cloud takaa Vapon pilviympäristön
tehokkuuden ja toimivuuden
Haluatko kuulla lisää palveluidemme luomista mahdollisuuksista? Ota meihin yhteyttä.
Samalla puolella pöytää
Telia Inmics-Nebula ja Vapon pitkä historia yhteistyökumppaneina on hyvin tiivis. Yritysten IT-asiantuntijat istuvat kuvaannollisesti samalla puolella pöytää. Vuonna 2006 alkaneen yhteistyön ensimmäiset projektit koskivat yksittäisten toimintojen tukipalveluja. Vuosien saatossa suhde on syventynyt strategisen kumppanuuden tasolle. ”Hoidamme tällä hetkellä suuren osan Vapon IT-infrastruktuurista ja loppukäyttäjäpalveluista”, kertoo Telia Inmics-Nebulan avainasiakaspäällikkö Jaakko Sipinen.
Yhteistyö on sujunut hyvin. Tällä hetkellä Telia Inmics-Nebula tuottaa laajalti erilaisia palveluita Vapolle onnistuen tarjoamaan asiakkaalleen sitä, mitä se hakee. Pitkä historia on opettanut ymmärtämään Vapon IT-ympäristöä ja sen vaatimuksia. teemme tukipalveluja paljon myös Vapon loppukäyttäjille.
”Esimerkiksi helpdesk-palvelumme venyvät hyvinkin erilaisiin tarpeisiin Vapon toiveiden mukaan, kuten käyttäjätunnusten hallintaan ja IT-tarvikkeiden tilauksiin”. Vapon ja meidän yhteistyön vahvuus on erittäin tiivis tiimityö. Vapolaiset pyrkivät auttamaan meitä parhaansa mukaan, jotta Telia Inmics-Nebula onnistuisi palveluntuottamisessa Vapolle mahdollisimman hyvin. ”On kuin istuisimme samalla puolen pöytää, vaikka olemmekin kaksi eri yritystä”.
Managed Cloudin pilvihallinta on jatkumo vuosien yhteistyölle. ”Olemme tuottaneet paljon erilaisia palveluja Vapolle, joihin he ovat kaivanneet asiantuntijaa tekemään hallinnan toimenpiteitä”, Sipinen sanoo.

Alkuun Vapo rakensi uusia digitaalisia ratkaisujaan Microsoftin Azure-pilvipalvelualustalle. Pian huomattiin, että pilvipalvelun ketteryydestä huolimatta palvelun pyörittämiseen kaivattiin samanlaista ryhtiä kuin perinteisissä konesalipalveluissa. ”Lähdimme yhdessä Telia Inmics-Nebulan kanssa kehittämään tätä palvelua, ja nyt se on ollut meillä jo jonkin aikaa. Olemme tyytyväisiä uuteen Managed Cloud -palveluun”, sanoo Vapon System Specialist Jussi Kataja.
Pilven haltuunottovaiheessa Vapo kartoitti yhdessä kanssamme jo olemassa olevat järjestelmät ja päätti vastuurajat, mitä kukin asiantuntija tulee valvomaan. Lisäksi sovittiin jatkuvan palvelun ylläpidosta ja resurssoinnista. ”Myös Vapon tietoturvapalvelu hoidettiin samalla ajan tasalle.”

Vapo luottaa ammattitaitoomme. ”Siellä on asiantuntevaa porukkaa töissä, ja se on hyvänkokoinen kumppani meille. Telia Inmics-Nebula pystyy vastaamaan joustavasti meidän haasteisiimme ja samalla kehittämään omaa toimintaansa”, Kataja sanoo.
Nykyään pilveen on helppo tehdä ketterästi uusia ratkaisuja. Aikaisemmin pilvipalvelu oli iso haaste Vapon tietohallinnolle, sillä kokonaiskuvan hahmottaminen oli vaikeaa. Managed Cloudiin siirtyminen mahdollisti sen, että esimerkiksi tietoturva, kustannusraportointi ja palvelunseuranta ovat nyt paremmin hallittavissa.
”Tehtävänämme on olla auttamassa käyttöönotossa ja toimia sovellustoimittajien ja asiakkaan kanssa yhteistyössä”, sanoo Telia Inmics-Nebulan pilviarkkitehti Sami Lahti.

Vapon panostettua viime vuosina voimakkaasti digitalisaatioon Telia Inmics-Nebula halusi tarjota kumppanilleen palvelua, jossa se huolehtisi Vapon pilvipalvelusta yhtä kokonaisvaltaisesti kuin heidän on-premise -ympäristöstään.
”Autamme Vapoa missä tahansa pilvipalveluun liittyvässä asiassa, liittyy se sitten varmistukseen, valvontaan, tietoturvaan tai vaikka raportointiin. Varmistamme, että asiat tulee huomioitua jo käyttöönotossa. Lisäksi tutkimme kehittyvän pilven uusia ominaisuuksia, joita voisi hyödyntää”, Lahti sanoo.

Näillä palveluilla ratkaisimme Vapon haasteet

Managed Cloud
Managed Cloud -palveluun sisältyy kaikki, mitä tarvitset pilvipalveluidesi tehokkuuden ja toimivuuden varmistamiseksi, aina yrityksellesi sopivan pilviarkkitehtuurin rakentamisesta ympäristön valvontaan ja vikojen korjaamiseen.

INhelp-käyttötuki
Täysin yrityskohtaisesti räätälöitävä INhelp-palvelumme tehostaa työntekijöidesi tuottavuutta ja ajankäyttöä tarjoamalla apua niin pienissä kuin suurissakin tietoteknisissä haasteissa, oli kyseessä sitten uuden mobiililaitteen käyttöönotto, Microsoft Excel -kaavan asettaminen tai www-selaimen käyttö.