Blogi

Laitteella on väliä

Mobiili työntekijä

Dell Technologies Titanium Partner

Parhaimmillaan tietokoneen käytön pitäisi sujua yhtä huomaamattomasti kuin hengittämisen – asiat sujuvat ja voi keskittyä työn sisältöön teknologian toimivuuden tai toimimattomuuden sijasta. Asia ei kuitenkaan usein ole näin.

Jos työntekijöiden yksilölliset tarpeet otettaisiin paremmin huomioon laitevalinnoissa, tuottavuus ja työtyytyväisyys lisääntyisivät huomattavasti, kun laite tukisi työntekijän roolia parhaalla mahdollisella tavalla. Tietokoneita tarjotaan kuitenkin suurimmassa osassa yrityksiä vieläkin mallilla “kumman näistä kahdesta mustasta otat”.

“IT-asioissa Suomi on vahvasti ulkoistusta suosiva maa, jossa tehdään pitkiä it-palvelusopimuksia. Tietokoneiden osalta se tarkoittaa varsin jäykkää vakiointia hinta edellä. Tyypillisesti henkilöstölle on tarjolla kaksi, enintään kolme erimallista kannettavaa tietokonetta: sama perusmalli työpöytäduunareille, kevytkannettava johtajille ja kenttämyyjille sekä ehkä kolmas jollekin erityisryhmälle”, päätelaitteiden tuotemarkkinointipäällikkö Onni Vuorio Delliltä sanoo.

Tuottavuus ja tyytyväisyys sakkaavat, kun tietokone on sopimaton

Vaikka tarkoitus olisi hyvä, ylimalkainen hankinta-ajattelu voi johtaa virhetulkintoihin. Yritys voi esimerkiksi arvella, että se tekee palveluksen suorituskykyä tarvitsevalle ja hommaa koneen, jossa on tehokas prosessori ja paljon muistia. Oikeasti olennainen ominaisuus saattaa olla tehokas näytönohjain, jota vaativat esimerkiksi kuvien ja videoiden käsittely. Tekoälyllä varustettu ohjelmisto taas oppii yksittäisen käyttäjän tärkeimmät käyttötavat ja tehostaa siten työntekoa.

Käyttäjän tarpeisiin sopimattoman tietokoneen seurauksena työntekijöiden käyttäjäkokemus kärsii ja tuottavuus laskee. Suoranaisia riskejäkin voi syntyä. “Toisinaan voi käydä niin, että saadakseen työnsä tehtyä ihmiset alkavat kiertää annettuja ohjeita, kuten tietoturvaa, ja tekevät töitä tehokkaammilla tai muuten paremmilla kotikoneilla”, Onni Vuorio sanoo.

Ihmiset vertailevat työkoneitaan kokemuksiinsa kuluttajina. Työkaluilta odotetaan samalla tavalla hyvää ulkonäköä, käytettävyyttä ja helppoutta päästä käsiksi kaikenlaisiin palveluihin. Jos esimerkiksi suorituskyky ei riitä tai näyttö on aivan liian pieni, yksinkertaiset työtehtävät kestävät kauemmin. Pahimmillaan työtehtävistä ei yksinkertaisesti suoriuduta.

“Tiettyjen ohjelmistojen valmistajat edellyttävät, että niitä ei käytetä millä tahansa laitteella. Tällaisia ovat esimerkiksi video-ohjelmistot ja kolmiulotteisen mallinnuksen ohjelmistot. Jos tietokone ei ole valmistajan teknisten vaatimusten mukainen, edes tukipalvelua ei saa”, Onni Vuorio kertoo.

Rooli määrittelee laitteen

Onni Vuorion mukaan yritysten ja organisaatioiden kannattaisi miettiä tietokoneiden hankinnassa omaa kilpailukykyään ja samalla rekrytointia. Jos muut syyt eivät tunnu tarpeeksi painavilta, kannattaa edes miettiä, mitä kilpailija tekee. Ehkä se ottaakin työroolit paremmin huomioon ja pitää myös sillä tavalla kiinni osaajistaan.

Mitä kaikkea yrityksissä kannattaisi tehdä tietokonehankinnoissa toisin ja paremmin?

“Tietokonehankinnat tulisi suunnitella sen mukaisesti, mitä eri käyttäjäpersoonia omassa organisaatiossa on. Dellillä olemme tunnistaneet, että näitä erilaisia persoonia on ainakin viisi”, Onni Vuorio sanoo.

Dellin tunnistamista käyttäjäpersoonista yleisimmät ovat liikkuva ammattilainen, käytävän sankari ja työpöytäkeskeinen työntekijä. Persoonien keskeiset tarpeet on määritelty ja sitä kautta myös se, mitkä tietokoneen ominaisuudet ovat välttämättömiä.
Esimerkiksi liikkuva ammattilainen tekee Dellin määritelmän mukaan työtä eri paikoissa ja usein pienissä tiloissa. Kannettavan täytyy myös vapauttaa käyttäjä kolmen laitteen loukusta.

“Siksi keskustelemme kaikkein monimuotoisimmista kannettavista, joissa näyttö kääntyy tarvittaessa ympäri tablettitilaan ja sitä voi ohjata sormella. Tärkeintä ovat nopeat yhteydet pilviresursseihin. Perinteinen vaatimus on tietenkin keveys ja liikuteltavuus”, Onni Vuorio kuvailee.

Käytävän sankari taas kulkee toimitiloissa esimerkiksi kerrosten välillä ja käyttää paljon kokoustiloja. Hän tarvitsee tietokoneen, jota on helppo kantaa, jonka liitännät eivät jätä pulaan ja jonka akun voi pikaladata.
Työpöytäkeskeinen käyttäjä taas pysyy enimmän aikaa paikallaan. Kannettava saa olla raskaampi, mutta itse työpiste vaatii huomiota.

“Työpiste ei saa olla tietotekniikan takia epäsiisti, ja siinä pitää olla kaksi tai useampi näyttö tai yksi suuri kaartuva näyttö. Tutkimuksen mukaan iso näyttöala lisää tuottavuutta viidenneksellä. Kätevä uusi ominaisuus on biometrinen tunnistus, jolla tietokone menee automaattisesti virransäästötilaan, jos käyttäjä kävelee pois, ja käynnistyy, kun tämä palaa”, Vuorio kuvailee.

Kiinnostuitko? Haluatko tunnistaa, millaisia tietokoneiden käyttäjärooleja omassa organisaatiossanne on?

Ota yhteyttä, niin tutkitaan yhdessä!

OTA YHTEYTTÄ