Blogi
Written by
Telia Inmics-Nebula Markus Vuorinen
Markus Vuorinen
Head of Service Offering

Murehditko turhaan valojen ylläpitämisestä?

Englanninkielessä maailmassa puhutaan termistä ”utility computing” joka tarkoittaa mallia missä laskentakapasiteettia toimitetaan hyödykkeenä kuten sähköä tai vettä. Monet palvelut kuten kaasu, sähkö, pilvi-infra tai vesi ovat esimerkkejä hyödykkeistä, joiden käyttäminen on tehty asiakkaalle hyvin helpoksi. Tällöin palveluntarjoaja vapauttaa asiakkaan murehtimasta ja operoimasta pumppuja, veden riittävyyttä, putkia ja vedenpuhdistusta. Hinnoittelu perustuu usein päivän markkinahintaan tai määräaikaiseen sopimuksen tuomiin säästöihin. Tuote on standardoitu ja siirrettävissä toimittajalta toiselle.

Monella IT-osastolla oli aiemmin ajatus että heidän liiketoiminta ei jostain syystä pyörisi tällä mallilla toimitetulla palvelulla. Syynä voi olla, että ollaan niin syvällä tekniikassa että unohdetaan, mihin niitä palveluita käytetään ja miksi. Oman yrityksen IT ajautuu kauemmas standardeista ja siirrettävyydestä. Palvelut kuten sähköposti tai tallennusjärjestelmä eivät virittämällä juuri nosta yrityksen kasvua tai kannattavuutta, toisin kuin verkkokauppa tai toiminnanohjausjärjestelmä saattaisivat.

Maailmalla on IT-alalla yleistynyt mantra, että 80% resursseista menee valojen päällä pitämiseen ja vain 20% menee liiketoimintaa tukeviin hankkeisiin. Tämä tarkoittaa käytännössä että IT:n työajasta, projekteista ja budjeteista suurin osa menee hankkeisiin, joilla ylläpidetään vain status quo. Työpäivän täyttävät kilpailutukset, lisenssienhallinta, kapasiteetinhallinta, tietoturvan turvaaminen ja vanhentuvan teknologian uusinta. Ajurina näissä tapauksissa toimii lähinnä tekemättä jättämisen aiheuttama kauhukuva. Sanomatta on selvää, että perinteinen IT-infrastruktuuri vaatii paljon hoivaa ja huomiota.

 

Business vs. Value

 

Jos katsotaan esimerkinomaisesti mikä vie aikaa suomalaiselta IT-päättäjältä, joutuu hän työssään murehtimaan asioita, jotka eivät tuota näkyvää arvoa yritykselle. "Perus-IT" valojen ylläpitäminen estää ajan käyttämisen asioiden kehittämiseen, joilla voi olla arvoa yrityksen asiakasportaalin kehittämisessä, kansainvälistymisessä, yrityskauppojen integraatiossa tai myynnissä. Onneksi koko perus-IT:n saa nykyään helposti toimitettua hyödykkeenä pilvestä, kuten sähkön tai veden.

Siirtämällä IT-infran pilveen, yritys voi nostaa omaa tuottavuuttaan keskitymällä asioihin, jotka tuovat todellista liiketoiminnallista arvoa. Miten asiakaspalveluprosessit digitalisoidaan tehokkaasti? Miten tuodaan asiakkaille uudet palvelut nopeammin saataville? Miten fiksuiten saadaan yhdistettyä toiminnanohjauksen, myynnin ja laskutuksen tietoja? 

 

Business vs. Value 2

 

Avain enemmän aikaansaamiseen ei olekaan enemmän tekemisessä, vaan vähemmän tekemisessä. Paljon voidaan jättää tekemättä, jolla vapautetaan aikaa asioihin, joilla on oikeasti väliä. Yhä useammassa tapauksessa pilveen siirtyminen on ratkaisu parempaan tuottavuuteen. Kun kaiken tämän tekee oikean kumppanin kanssa arki helpottuu. Mitä kaikkea sitä kehityshankkeet voisivatkaan tuottaa jos Perus-IT:n valot päällä pysyvät päällä vähän vähemmälläkin vaivalla?

Written by
Telia Inmics-Nebula Markus Vuorinen
Markus Vuorinen
Head of Service Offering