Telia Inmics-Nebula on yhdistynyt Telia Finlandiin ja Telia Cygateen 31.10.2023 – tulemme sulkemaan Telia Inmics-Nebulan sivuston loppuvuoden aikana.
Myrskyn runtelema Mosambik toipuu tietotekniikan tuella
Järjestelmäasiantuntija ja Punaisen Ristin avustustyöntekijä Lauri varmistaa, että tietotekniikka ja toimivat verkkoyhteydet auttavat avun perille
Myrskyn jälkeen pystyyn jääneet puut kasvattavat jo uusia lehtiä. Töpöt oksat saavat puut näyttämään trimmatuilta. Kaupungissa on vielä paljon raivattavaa; taloihin nojaavia puita ja purettavia taloja. Kaupungin ulkopuolella ei ole montaakaan taloa, vaan kepeistä ja savesta rakennettuja majoja. Nämä kodit ovat saattaneet tuhoutua myrkyssä täysin. Vielä toisinaan vettä sataa kovaa. Myrsky saattaa kestää 10 minuuttia ja kerralla tulee kymmeniä millejä vettä. Kaupungissa saa seinästä sähköä eri pituisissa pätkissä. Tarvittaessa varavirta asuntolan ja operaatiokeskuksen verkkolaitteille tulee ERU ITT:n UPSista ja generaattorista.
Olin seuraamassa n. 700 hengen yhteisössä avunjakelua ja selvitin samalla mitä yhteydenpitomahdollisuuksia avustustyöntekijöillä on. Perille vie vaikeakulkuinen tie savannin ja suon poikki. Kylää tai sen teitä ei löydy kartasta. Alueella ei ole infrastruktuuria, kuten juoksevaa vettä, viemäreitä tai sähköä. Matkapuhelinverkot eivät kuulu ja kannettavien radiopuhelimien teho ei riitä kylästä Beiraan saakka.
Yhteisön pääelinkeino on perinteinen kalastus: kalastaja, tukista vuoltu kanootti ja verkko. Kanootteja ja kalastusvälineitä tuhoutui myrskyssä ja myrskyn jälkeen epätavalliset virtaukset, aallot ja roskat tekivät kalastuksesta vaarallista, ellei jopa mahdotonta. Vain yhdestä vedenottopisteestä on saatavilla makeaa vettä, joka on pintavettä ja saastuu helposti. Kylässä ei toistaiseksi ole käymälöitä, vaan käytössä on "kissamenetelmä": kaiva kuoppa, suorita, peitä.
Punainen Risti auttaa kylää niin, että asukkaat voivat taas olla itsenäisiä. Aluksi tarjotaan ruoka-apua, pressuja majojen korjaukseen ja hygieniatarvikkeita, myöhemmin korjattuja ja uusia kalastusvälineitä, pelastusliivejä sekä veneiden ja välineiden suojaksi rakennetaan vajoja. Kylään rakennetaan myös käymälöitä niin, että ne eivät vaaranna ainoaa vedenottopistettä. Asukkaille tarjotaan myös ensiapu- ja hygieniakoulutusta. Töihin osallistuvat Punaisen Ristin avustustyöntekijät sekä Mosambikin Punaisen Ristin vapaaehtoiset.
Eri maiden Punaisten Ristien antamat avustustarvikkeet perustuvat aina tarpeeseen. Apua tarvitsevien kotitalouksien tarpeet kartoitetaan. Varastolle tilataan materiaaleja, jotka toimitetaan kotitalouksille ja annetusta avusta pidetään kirjaa. Hankintoja, varastoa, logistiikkaa ja muita rekistereitä ylläpidetään sähköisesti. Toisinaan olosuhteiden pakosta osa vaiheista tehdään paperisena ja syötetään järjestelmään, kun seuraavan kerran on mahdollisuus.
Tietotekniikka ja luotettava Internet-yhteys parantaa koko ketjun tehokkuutta sekä pitää tiedon ajantasaisena ja kaikkien saatavilla.
Koska yhteydenpito kylän ulkopuolelle on hankalaa, tapaturmat, sairastapaukset tai auto-ongelmat voivat olla hengenvaarallisia. Matka sairaalaan voi viedä tunteja. Toistaiseksi yhteydenpito avustustyöntekijöihin onnistuu vain satelliittipuhelimilla. Koska työt kylässä ja sen ympäristössä tulevat kestämään vielä viikkoja, avustustyöntekijöille pystytetään leiri.
Kun leiriin saadaan tukiasema VHF-radio, sen kuuluvuus riittää Beiraan saakka. Yritämme myös saada muodostettua Internet-yhteyden avustustyöntekijöille. Pääsemme mahdollisesti hyödyntämään paikallisen teleoperaattorin mastoa ja tavoitteena on kolmen pisteen WIFI point-to-point -yhteys.
Puoliltapäivin aurinko paistaa pohjoisesta, lämpötila on n. +24 °C ja autot ajavat väärällä puolella.
Lue lisää Laurin kokemuksista ja IT:n merkityksestä Mosambikin kriisiympäristössä