Blogi

Uratarina – Antti Rissanen luottaa siihen, että oikeat ratkaisut auttavat asiakasta menestymään

Antti Rissanen Julkisen sektorin myyntiä vetävä Antti Rissanen lähti kotiseudultaan Kuopiosta armeijan jälkeen Jyväskylään taloutta ja hallintoa opiskelemaan, ja on sittemmin juurtunut pysyvästi Keski-Suomeen.

Antti on seurannut IT-alan kehitystä aitiopaikalta 1990-luvun puolivälistä alkaen, jolloin hän opiskelujen ohessa perusti yrityksille ja yksityisille internet-palveluja tarjoavan yrityksen. Muutaman vuoden yrittäjyyden jälkeen Antti houkuteltiin suureen norjalaisomisteiseen ICT-konserniin, Eterraan, vetämään Keski-Suomen yritysmyyntiä. Kolmen vuoden päästä Antti siirtyi Kuopion Puhelimen ICT-palveluihin erikoistuneen tytäryhtiön palvelukseen, vastuunaan jälleen Keski-Suomen yritysmyynti.

Vuoden 2005 alussa Antti tutustui Inmicsiin yrityksen silloisen myyntijohtajan, Tomi Autereen, tiedustellessa häneltä kiinnostusta liittyä porukkaan: ”Ennalta minulle kohtalaisen tuntemattoman yrityksen kysymys hieman hämmensi, mutta jo ensivaikutelma oli erittäin positiivinen.” Niinpä Antti teki tiedustelua sekä asiakaskunnan että tuttujen alan ihmisten keskuudessa: ”Sain välittömästi kuvan innostuneesta ja kasvu-uralla olevasta yrityksestä, joka panostaa työntekijöihinsä ja haluaa kasvattaa osaavan henkilökunnan avulla liiketoimintaansa. Itseäni alkoi kiehtoa ajatus olla mukana kasvamassa ammattilaisena tällaisessa yhteisössä.” Niinpä syyskuussa 2005 Antti liittyi mukaan riveihimme.

Ennen tarjouksen tekoa on tiedettävä tarkkaan, mihin asiakas ratkaisun tarvitsee


Muuttuva ala, yhä suuremmat asiakkaat ja kehittyvä työnantaja ovat tuoneet lisämausteita Antin perustyönkuvaan eli tavoitellun myynnin kasvun tukemiseen: ”Päätavoitteinani oli kasvattaa asiakaskuntaa, hankkia uudentyyppisiä asiakkuuksia ja kehittää myyntimalleja. Tehtäviini on jo useamman vuoden kuulunut myös mm. konesali- ja infraratkaisujen myymisen tukeminen aina tarvittaessa.” Myyjän rooli on Antin mukaan nykyään enemmänkin konsultoiva, sillä ennen tarjouksen tekoa on tiedettävä tarkkaan, mihin asiakas ratkaisun tarvitsee. ”Meidän yrityksessämme myyjän arvo tuleekin siitä, että hän ymmärtää, mitä asiakas on tekemässä haluamallaan ratkaisulla, ja sen perusteella osaa suositella, mikä olisi asiakkaalle paras vaihtoehto. Erityisen palkitsevaa on, kun asiakas on itse ymmärtänyt tarvitsevansa hankkimansa tuotteen tai palvelun; tällöin asiat on käyty oikealla tavalla läpi ja päädytty oikeaan ratkaisuun.”

Asioiden toimintaperiaatteet ovatkin aina kiinnostaneet luonteeltaan tutkijatyyppistä Anttia: ”Haluan ymmärtää, kuinka asiat toimivat ja mikä niihin vaikuttaa. Siksi innostun aina uusien ja vanhojen asiakkaiden kanssa, kun he kertovat, millä ovat menestyneet ja miten he sen ovat tehneet. Luottamuksen kasvaessa pääsen välillä jopa kuulemaan ja olemaan mukana miettimässä sitä, mikä on jatkossa menestymisen kaava.”

Antti kokee Telia Inmics-Nebulan joustavana ja kannustavana työpaikkana, jossa innokkaat työntekijät saavat kehittyä ja kasvaa sekä osaamisessa että tehtävissä: ”Jatkuvasti muuttuva maailma tarjoaa uusia mahdollisuuksia kehittää itseään ja työnantaja tukee kiitettävästi tätä. Suorittamistani teknisistä ja myynnillisistä sertifioinneista on ollut oikeasti hyötyä valitessani asiakkaille sopivia tuotteita ja ratkaisuja. Työn myötä olen verkostoitunut laajasti sekä asiakkaiden että kollegojen kanssa, ja meillä onkin myös työkuvioiden ulkopuolista yhteydenpitoa ja yhteisiä harrastuksia. Olen päässyt kehittämään myös yrityksemme toimintaa mm. luomalla uusia myyntimalleja ja ratkaisuja asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Samoin olen päässyt mukaan kehittämään rooliamme julkishallinnon toimittajana.”
 

Lisävirtaa tiimistä ja hyvästä yhteishengestä


Yrityksen kasvaessa myös yhdessä tekemisen henki on saatu säilytettyä, mikä onkin Antista avain hyvään tiimityöskentelyyn: ”Meillä on poikkeuksellisen hyvä yhteishenki. Täällä kaikki puhaltavat yhteen hiileen, ja asioita tehdään yhdessä. On tärkeää, että onnistuneilla rekrytoinneilla on saatu saman henkistä porukkaa taloon.”

Jottei elämä olisi aivan pelkkää työntekoa, harrastukset ovat Antille tärkeä vastapaino. Hektinen toimisto unohtuu, kun hän pääsee Kallaveden laineiden liplatukseen purjehtimaan tai soutamaan vaappua erämaajoen suvantoon: ”Kaikenlainen kalastaminen on ollut pienestä pitäen läheinen harrastus, ja pohjoisen kalareissut Käsivarteen ovat olleet jo toistakymmentä vuotta tärkeä henkireikä. Erämaassa ei puhelin kuulu eikä sähköposti kulje, joten siellä voi olla täysin irti kiireestä ja vain nauttia vapaa-ajastaan.”

Tulevaisuudessa Antti toivoo ICT-alan ja työnantajansa kehityksen myötä virittelevänsä siimoja mielenkiintoisissa ja haastavissa projekteissa: ”Toivottavasti saan edelleen olla asiakkaiden kanssa tekemisissä sekä mukana toimivassa tiimissä tekemässä tarjouksia ja käyttöönottoja.”

 

Etsitkö seuraavaa uramahdollisuutta? 

Kurkkaa avoimet työpaikkamme