Blogi

Verkkosivun toimintavarmuuteen vaikuttaa moni asia – näin huolehdit verkkopalvelusi käyttökokemuksesta

Telia Verkkosivujen Toimintavarmuus

Koronaviruspandemia on vauhdittanut liiketoiminnan digitalisaatiota. Moni yrittäjä on nyt perustanut verkkosivun tai verkkokaupan nopealla aikataululla vastatakseen asiakkaiden muuttuneeseen käyttäytymiseen. Joku on saattanut huomata myös verkkopalvelun kävijämäärissä tapahtuneen kasvun.

Verkkosivun tai -kaupan toimintavarmuudesta kannattaa huolehtia, sillä pahimmillaan sen ongelmat heijastuvat suoraan yrityksen myyntiin.

Toimintavarmuuteen vaikuttaa moni asia sivun arkkitehtuurista lähtien. Alle on listattu keskeisimpiä keinoja, joilla verkkosivun ylläpitäjä voi varmistaa mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen sivustolla vieraileville käyttäjille.
 

Teetkö verkkosivut itse vai luotatko kotisivupalveluun?

Yksinkertaiset verkkopalvelut tai esimerkiksi pienyrittäjän käyntikorttimaiset verkkosivut voi olla vaivattominta rakentaa kotisivupalvelun avulla. Ne eivät vaadi teknistä osaamista, vaan ylläpitäjän tarvitsee vain tuoda alustalle sivun tekstit ja kuvat. Kotisivupalvelun käyttäjän ei myöskään tarvitse huolehtia itse alustan päivityksistä.

Suuremmille yrityksille parempi ratkaisu on webhotelliin toteutettavien räätälöityjen verkkosivujen rakentaminen esimerkiksi WordPress- tai Drupal-julkaisujärjestelmällä. Räätälöityyn verkkopalveluun on helpompi saada mukaan kaikki haluttu toiminnallisuus ja se voi olla tekniseltä toteutukseltaan paljon vaativampi kuin kotisivupalvelulla rakennettu sivusto. Tällöin sivustoon liittyvät tietoturva- ja muut päivitykset on syytä automatisoida, ellei niistä halua huolehtia itse. Jos käytetyn alustan versiopäivitys pääsee vanhenemaan, se näkyy sivuston hidastuneena latausaikana tai jopa joidenkin elementtien, yleensä kuvien, latautumattomuutena. Luonnollisesti tilanne vaikuttaa negatiivisesti sivun kävijöihin.
 

Vastaa tarvittaessa kävijämäärän kasvuun 

Isojen käyttäjämäärien sivustot kannattaa rakentaa erilaisen arkkitehtuurin varaan kuin pienemmät sivustot. Skaalautuva pilvipalvelu auttaa takamaan hyvän käyttökokemuksen myös yllättävien kävijäpiikkien tai kuormituksen aikana.

Esimerkiksi paljon liikennettä kerääville verkkokaupoille paras ratkaisu on dedikoidun taustapalvelimen rakentaminen. Tällöin sivusto asennetaan ainoastaan sille tarkoitetuille virtuaalipalvelimille, jotka hyödyntävät kuormantasausratkaisuja eli sivusto voidaan ladata samanaikaisesti useilta eri palvelimilta. Näin varmistetaan se, että suurienkin kävijäpiikkien aikana kuvien ja muiden elementtien latausajat pysyvät alhaisina, eikä yksittäisen kävijän käyttökokemus kärsi.

Meillä tällainen ratkaisu voidaan tuottaa Cloud 9 -palvelun päälle ja tarvittaessa asiantuntijamme auttavat myös sivuston siirtämisessä kuormantasauksella varustettuun ratkaisuun.
 

Seuraa sivuston latausaikoja valmistyökaluilla

Verkkosivun latautumisajan voi tarkistaa markkinoilta löytyvillä valmistyökaluilla. Yksi niistä on Googlen PageSpeed, joka analysoi verkkosivun ja antaa tarvittaessa konkreettiset vinkit sivuston hitauden poistamiseen. Joskus sivusto latautuu hitaasti esimerkiksi väärässä koossa olevien kuvien takia. Tällaiset asiat yrityksen on helppo muuttaa itsekin, eikä toimintavarmuuden parantamiseen tarvitse automaattisesti käyttää asiantuntija-apua.

 

Tietoturvaan panostaminen kasvattaa toimintavarmuutta

Joskus sivuston hitaus voi johtua sen alustan hakkeroinnista. Vaikka esimerkiksi vanhan WordPress-version käyttö altistaa tietoturvauhkille, tutkimusten mukaan 95 prosenttia tietomurroista johtuu käyttäjän omista virheistä. Niistä klassisin esimerkki lienee tilanne, jossa yrityksen verkkosivuja ylläpidetään samalta tietokoneelta, jota työntekijä käyttää myös henkilökohtaisten asioidensa hoitamiseen. Jos hän klikkaa auki haittaohjelman sisältävän sähköpostin liitetiedoston ja tulee asentaneeksi sen tietokoneelle, haittaohjelma pääsee helposti leviämään myös verkkosivun palvelimelle.

Verkkosivuja perustavan yrittäjän on hyvä huolehtia tietoturvaan liittyvät perusasiat kuntoon jo sivujen julkaisun yhteydessä. Yksi näistä on SSL-sertifikaatti, jonka avulla salataan sivuston käyttäjän ja palvelimen välinen yhteys. Käytännössä verkkopalvelun käyttäjä siis tietää, etteivät hänen tietonsa päädy mahdollisten verkkourkkijoiden käsiin.

Erityisen tärkeä sertifikaatti on verkkokaupoille ja verkkosivuille, joilla käyttäjä jättää tietojaan esimerkiksi yhteydenottolomakkeen tai ajanvarauspalvelun kautta. Sertifikaatti kannattaa kuitenkin hankkia aivan kaikille verkkosivuille, sillä sen puuttuminen aiheuttaa moderneilla verkkoselaimilla virheilmoituksen, jossa sivustolle pyrkivää käyttäjää varoitetaan tietoturvauhasta. Tämä luonnollisesti toimii hyvänä karkottimena käyttäjän suuntaan, ja todennäköisesti hän siirtyy etsimään tarvitsemansa tiedon muualta.

SSL-sertifikaatti kuuluu monella verkkosivujen hosting-palveluntarjoajalla palvelupaketin hintaan, mutta asia kannattaa aina varmistaa omalta palveluntarjoajalta.