Palveluiden hallinta hallintapaneelissa (MyNebula)

1.Yhteenveto

Tämä ohjeistus kattaa pääkäyttäjätunnuksen hallintapaneelin käytön, sen yleisimmät ominaisuudet sekä omien palvelujen hallinnan. Hallintapaneeli sijaitsee osoitteessa https://cp.mynebula.fi

Huom! Pääkäyttäjän ja tavallisten käyttäjien hallintapaneelit eroavat toisistaan niin ominaisuuksiltaan kuin ulkonäöltään. Tämä ohje käsittelee pääsääntöisesti pääkäyttäjän hallintapaneelin toimintoja. Mikäli tarvitset apua tavallisten käyttäjien hallintapaneelin kanssa, klikkaa tästä.

2. Hallintapaneeli

MyNebula-hallintapaneelin etusivun kautta pääset

  • muokkaamaan käyttäjätilisi tietoja
  • hallinnoimaan tilaamiasi palveluja
  • tilaamaan uusia resursseja palveluillesi.

Hallintapaneelin näkymä muuttuu sen mukaan, mikä tilaus sinulla on avoimena. Eri tilauksia voi selata ylhäältä oikealta Subscription-pudotusvalikosta:

Tähän valikkoon on listattu kaikki palvelut, jotka olet tilannut käyttäjätunnuksella, jolla kirjauduit hallintapaneeliin.

Valittu tilaus vaikuttaa myös palvelujen hallintaan.

3. Service User-käyttäjä

Service User voi kirjautua MyNebula-hallintapaneeliin omilla käyttäjätunnuksillaan, ja tällä tavoin hallinnoida ja tarkastella käyttäjän omia palveluja: 

  • Roskapostisuodatuksen sallittujen/estettyjen –lähettäjien lista (White/Black–lista).
  • Lomavastaaja
  • Käyttäjätunnuksen salasana

Tavallisella käyttäjällä ei kuitenkaan ole oikeuksia tilata uusia palveluja.

3.1. Service User -käyttäjien luominen ja hallinnointi

Hallinnoidaksesi Service User -käyttäjiä, kirjaudu ensin hallintapaneeliin pääkäyttäjätunnuksella. Avataksesi listauksen käyttäjistä, klikkaa yläreunassa sijaitsevasta Users-painikkeesta:

Tässä näkymässä voit

  • luoda uusia käyttäjiä
  • poistaa nykyisiä käyttäjiä
  • vaihtaa nykyisten käyttäjien verkkotunnuksia sekä
  • kirjautua käyttäjän hallintapaneeliin.

Käyttäjälistasta ilmenee myös mitä palveluja kullekin käyttäjälle on aktivoitu, ja mikä käyttäjätilin tila on. Pääkäyttäjänä pystyt myös kirjautumaan käyttäjän hallintapaneeliin Login-linkkiä painamalla.

Lisätäksesi uuden käyttäjän, klikkaa Add New Service User -painiketta. Täytä uutta käyttäjää varten

  • käyttäjän näkyvä nimi (esimerkiksi käyttäjän oma nimi)
  • käyttäjätunnus sähköpostiosoitteen muodossa
  • käyttäjätunnuksen salasana.

Huom! Käyttäjätunnus toimii myös käyttäjän sähköpostiosoitteena, jos aktivoit sähköpostipalvelun samalla. Käyttäjätunnus on "case sensitive" eli mahdolliset osoitteeseen kuuluvat isot alkukirjaimet tulee ottaa huomioon muun muassa webmailin kautta kirjauduttaessa.

Voit myös valita mitä palveluja käyttäjälle liitetään, esimerkiksi sähköposti ja autentikoiva SMTP -palvelu. Mikäli käyttäjälle liitetään sähköpostipalvelu, voi tähän palveluun myös lisätä roskapostisuodatuksen sekä virustorjunnan seuraavassa ruudussa.

Huom! Roskapostisuodatus ja virustorjunta ovat maksullisia lisäpalveluja, jotka tulee tilata erikseen.

Mikäli haluat luoda pelkän käyttäjän ilman palveluja, jätä palvelut rastittamatta ja klikkaa Next. Tällöin uuden käyttäjän luonti hyppää saman tien loppuun, jossa näet yhteenvedon syöttämistäsi tiedoista ennen käyttäjän luomista.

Tämän jälkeen käyttäjätili on valmis käytettäväksi, ja palaat takaisin Users-listaan

 

4. Service User -käyttäjän oma hallintapaneeli

Service User -käyttäjien hallintapaneeli löytyy osoitteesta https://cp.mynebula.fi Hallintapaneelin avulla tavalliset käyttäjät voivat hallinnoida omia asetuksiaan, kuten myös sähköpostin asetuksia.

4.1. Käyttäjän asetukset

Hallintapaneelin etusivulta pääset oman käyttäjätunnuksesi yleisimpiin asetuksiin, kuten salasanan vaihtamiseen (Login). Pystyt myös asettamaan salasanalle tietyn aikamääreen, jonka jälkeen salasana on vaihdettava uuteen (Password Expiration), sekä selaamaan aikaisempia kirjautumisiasi (My Login History).

 

4.1.1. Salasanan vaihto

Vaihtaaksesi käyttäjätunnuksesi salasanaa, klikkaa auki Login-näkymä, ja tämän jälkeen Change Password

Voit joko generoida satunnaisen salasanan Generate New Password -painikkeesta, tai voit antaa palveluun oman salasanasi. Kun uusi salasana on syötetty, paina Submit, jotta uusi salasana astuu voimaan.

4.2. Sähköpostin asetukset

Mikäli käyttäjätunnuksellesi on avattu sähköpostilaatikko, voit hallinnoida myös tämän asetuksia hallintapaneelisi kautta.

4.2.1. Roskapostisuodatus ja virustorjunta

Spam Protection

Roskapostisuodatuksen osalta voit tarkastella

  • suodatuksen tilaa
  • suodatuksen pisterajaa (suodatuksen herkkyyttä)
  • mitä roskapostiksi merkityille viesteille tehdään
  • muokataanko roskapostiksi merkityn viestin otsikkoa sekä
  • sallittujen- ja estettyjen lähettäjien listaa (White/Black-list).

Sallittujen- ja estettyjen lähettäjien listan hallinta tapahtuu seuraavasti:

  • Lisää White-listalle osoitteet, joista tulevat postit sallitaan poikkeuksetta roskapostinsuodatuksen läpi.
  • Lisää Black-listalle osoitteet, joista tulevat viestit torjutaan poikkeuksetta roskapostinsuodattimessa.

Huom! Käyttäjä ei voi itse hallinnoida suodatuksen tilaa, pisterajoja tai kuinka roskapostiksi merkittyä viestiä käsitellään. Muutokset näihin tulee suorittaa pääkäyttäjän toimesta.

 

Antivirus

Voit tarkistaa onko virustorjunta aktivoituna sähköpostilaatikollesi. Et kuitenkaan pysty itse muuttamaan tämän tilaa, vaan mahdolliset muutokset tulee suorittaa pääkäyttäjän toimesta.

4.2.2. Automaattinen vastaaja, eli lomavastaaja

Luodaksesi uuden automaattisen vastaajan, klikkaa Autoresponders-kuvaketta E-mail-näkymässä, ja tämän jälkeen valitse Add New Autoresponder.

Voit määritellä uutta vastaajaa varten seuraavat tiedot:

  • Onko vastaaja käytössä.
  • Vastaajan nimen.
  • Suodatetaanko saapuvat viestit, eli milloin vastaajan tulee aktivoitua
  • Vastaajan toiminta: Vastaajaviestin lähetys lähettäjälle, tai sähköpostiviestin edelleenlähetys toiseen sähköpostiosoitteeseen.

Saapuvan postin suodatus

Mikäli haluat, että lomavastaaja aktivoituu ainoastaan tiettyjen viestien tai sanojen kohdalla, laita rasti kohtaan Enable Filtering. Saapuvan postin voi suodattaa saapuvan postin otsikon, tai itse viestin sisällön pohjalta.

Vastausviestin lähetys lähettäjälle

Kun haluat että automaattinen vastaaja vastaa lähettäjälle, valitse Autoresponder Behavior -kohdastaReply. Voit tämän jälkeen määritellä automaattisen vastaajan asetukset:

  • Mistä sähköpostiosoitteesta vastausviesti lähetetään. Tämä voi olla eri kuin mihin viesti lähetettiin.
  • Millä otsikolla vastausviesti lähetetään. Viestiin voidaan vastata lisäämällä ”Re:” alkuperäisen otsikon alkuun, tai otsikko voi olla kokonaan käyttäjän määrittelemä.
  • Mikä on vastausviestin sisältö.

Viestin edelleenlähetys

Kun haluat, että automaattinen vastaaja lähettää saapuneen viestin eteenpäin, valitse AutoresponderBehavior kohdasta Forward. Kun olet tehnyt tämän, kirjoita Forward Request to E-mail Address -kenttään sähköpostiosoite, johon haluat että posti edelleenlähetetään.

Kun olet valinnut haluamasi asetukset, klikkaa Submit luodaksesi automaattivastaajan.

Automaattivastaajien hallinnointi

Otathan myös huomioon, että sähköpostiosoitteella voi olla useita automaattivastaajia aktiivisena yhtä aikaa. Voit tarkistaa automaattivastaajien tilan Autoresponders-näkymästä.

Kun haluat sammuttaa automaattivastaajan, klikkaa haluamasi automaattivastaaja auki, klikkaa Edit, ja ota rasti pois kohdasta Autoresponder Enabled. Klikkaa vielä Submit, jotta asetus astuu voimaan.

Kun puolestaan haluat poistaa automaattivastaajan, laita rasti haluamasi automaattivastaajan viereen, ja klikkaa Delete.

4.2.3. Edelleenlähetys

Kaikkien saapuvien sähköpostiviestien edelleenlähetys suoritetaan edelleenlähetyslistan (Forward List) avulla. Edelleenlähetyslistaan lisätään ne sähköpostiosoitteet, joihin saapuneet sähköpostiviestit uudelleenohjataan. Kun otat sähköpostin edelleenlähetyksen (Forwarding) ensimmäisen kerran käyttöön, Forward List –listaan tulee ensin lisätä vähintään yksi sähköpostiosoite. 

Tämän voit tehdä Forward List -välilehden kautta Add Forwarding Email Addresses -painikkeella, ja kirjoittamalla sähköpostiosoitteen, johon haluaisit edelleenlähettää sähköpostisi.

Poistaaksesi sähköpostiosoitteita listalta, rastita haluamasi sähköpostiosoite ja paina Delete-painiketta

Huom! Sähköpostiviestit edelleenlähetetään kaikkiin sähköpostiosoitteisiin, jotka olet lisännyt Forward-listaan (Forward List).

Kun olet lisännyt vähintään yhden sähköpostiosoitteen listaan, edelleenlähetys aktivoituu automaattisesti. Kun haluat poistaa edelleenlähetyksen käytöstä kokonaan, avaa General-välilehti ja klikkaa Disable Forwarding-painiketta – Tämä ei kuitenkaan poista käyttäjiä Forward-listalta.

5. Admin-käyttäjä

MyNebula-palvelussa on kaksi eritasoista Admin-käyttäjätunnusta:

  • Palvelun pääkäyttäjätunnus, jolla palvelut on alun perin tilattu. Tämä tunnus voi hallinnoida kaikkia palveluja sekä Service User -käyttäjiä.
  • Admin-tunnus, jolla on oikeudet tehdä muutoksia palveluihin ja tilata uusia palveluja. Tällä tunnuksella ei oletusarvoisesti ole oikeuksia irtisanoa palveluja, tai tehdä muutoksia Service User -käyttäjiin.

5.1. Admin-käyttäjän luominen ja hallinnointi

Luodaksesi uuden Admin-tunnuksen, klikkaa ensin Account-laatikon alla sijaitsevaa Admins-linkkiä, ja tämän jälkeen Add New Admin -painiketta.

Uutta Admin-tunnusta varten tarvitset käyttäjän yhteystiedot:

  • Nimi.
  • Katuosoite, postinumero, paikkakunta sekä maa.
  • Puhelinnumero.
  • Sähköpostiosoite.

Käyttäjätunnuksen ja salasanan voi määritellä vapaasti. Kun olet syöttänyt nämä tiedot, klikkaa Next antaaksesi Admin-tilille oikeudet hallintaan – Tällä hetkellä valittavana on ainoastaan Full Access -oikeus, eli voit viimeistellä tilin luonnin klikkaamalla Finish.

Uusi Admin-tili on nyt valmis käyttöä varten ja Admin-käyttäjä voi kirjautua määrittelemälläsi tunnuksilla hallintapaneeliin.

5.2. Pääkäyttäjän oikeuksien lisääminen Admin-käyttäjälle

Oletusarvoisesti uudet Admin-käyttäjät saavat Full Access -oikeudet, joka sallii pääsyn seuraaviin osa-alueisiin:

  • Webhotel Pro ja Webhotel Advanced -sivustojen hallinnointi.
  • Tietokantojen listaus.
  • Varmuuskopioiden listaus.
  • Palvelujen resurssilistaus.
  • Autentikoiva SMTP –palvelun käyttäjän luominen.

Voit antaa Admin-käyttäjälle myös laajemmat Account Administrator -oikeudet, eli samat oikeudet kuin pääkäyttäjällä. Kirjaudu pääkäyttäjätunnuksella hallintapaneeliin ja klikkaa Admin-tilien listaus auki Admins-linkistä.

Tämän jälkeen klikkaa Admin-käyttäjää, jota haluat muokata ja seuraavaksi Manage Advanced Settings

Hosting Roles -näkymän alta klikkaa Add, laita rasti kohtaan Account Administrator ja klikkaa Submit. Valitulle käyttäjälle on nyt annettu pääkäyttäjätunnuksen oikeudet.

Huom! Admin-käyttäjä, jolla on pääkäyttäjän oikeudet, voi hallinnoida myös muita Admin sekä Service User -tunnuksia, sekä pääkäyttäjätunnuksen tietoja ja asetuksia. Käyttäjä saa myös oikeudet peruuttaa ja tilata resursseja hallintapaneelin kautta. 

5.3. Admin-käyttäjän oikeuksien rajoittaminen palveluittain

Tarvittaessa voit myös erikseen rajoittaa Admin-käyttäjän oikeuksia, mikäli haluat että Admin-käyttäjällä on oikeudet ainoastaan tiettyihin tilauksiin. Mene Admin-käyttäjien listaukseen, valitse haluamasi käyttäjä, jonka oikeuksia haluat rajoittaa, klikkaa Manage Advanced Settings ja tämän jälkeen avaa Managed Subsriptions -välilehti.

Oletusarvoisesti Admin-käyttäjällä on oikeudet kaikkiin palveluihin. Rajataksesi oikeuksia, klikkaa Restrict Access -painiketta, ja valitse listasta kaikki palvelut, joihin haluat sallia pääsyn. Kun olet tämän tehnyt, klikkaa Submit, jotta rajoitus astuu voimaan.

Voit tämän jälkeen halutessasi myös lisätä palveluja, joita käyttäjä voi hallita, tai sallia uudestaan pääsyn kaikkiin palveluihin.

6. Tilausten hallinta

Hallinnoidaksesi tilauksiasi, klikkaa Account-näkymä auki, ja valitse tämän alta Subscriptions. Tästä valikosta voit mm. peruuttaa ja tilata uusia palveluja..

6.1. Tilausten lopettaminen

Kun haluat lopettaa tilauksen, klikkaa Account-näkymästä Subscriptions, ja tämän jälkeen valitse palvelu jonka tilauksen haluat lopettaa.

Kun olet avannut haluamasi palvelun, klikkaa Turn Off Auto-Renewal-painiketta. Tämä peruuttaa palvelun uusinnan, ja palvelun irtisanominen astuu voimaan kuluvan laskutuskauden päätteessä.

Verkkotunnusten automaattisen uudelleenrekisteröinnin voi kytkeä pois päältä klikkaamalla hallintapaneelin etusivulta Registered Domains ja klikkaamalla verkkotunnuksen tiedoista Turn Off Autorenew Option.

7. Sähköpostit ja hallinta

Ainoastaan pääkäyttäjä, tai Admin-käyttäjä pääkäyttäjän oikeuksilla, voi hallinnoida sähköpostilaatikoita. Avataksesi sähköpostilaatikoiden hallinnan, klikkaa Mailboxes-linkkiä.

Postinhallinnan etusivulle on listattu kaikki sähköpostilaatikot, sekä näiden tiedot. Samaiselta sivulta löydät myös saapuvan sekä lähtevän postin palvelimen tiedot.

7.1. Sähköpostilaatikoiden luominen ja poistaminen

Luodaksesi uuden sähköpostilaatikon, klikkaa etusivulla sijaitsevaa Add New Mailbox -linkkiä. Mikäli tilauksella ei ole Service User -käyttäjiä tai kaikilla käyttäjillä on jo sähköpostilaatikko, ohjaa MyNebula -palvelu seuraavaksi uuden Service User -käyttäjän luontiin. Syötä palvelun pyytämät tiedot, ja klikkaa Next.

Mikäli haluat luoda sähköpostilaatikon käyttäjälle jolla on jo Service User -tili mutta ei sähköpostilaatikkoa, valitse Existing Service User ja klikkaa Next. Palvelu näyttää tämän jälkeen listan käyttäjistä, joille ei ole vielä avattu sähköpostilaatikkoa.

Tämän jälkeen sähköpostilaatikolle määritellään sen ominaisuudet sekä lisäominaisuudet, jotka määräytyvät tilattujen lisäpalveluiden mukaisesti:

  • Sähköpostiosoite.
  • Virustorjunta sekä roskapostisuodatus.
  • Sähköpostilaatikon levytilan aktivointi.
  • Levytilan kapasiteetti.
  • Viestien uudelleenohjaus.
  • Sähköposti-ilmoitukset (Esimerkiksi ilmoitukset levytilakapasiteetin loppumisesta).

Kun olet määritellyt haluamasi asetukset, klikkaa Next, jolloin näet vielä yhteenvedon sähköpostilaatikosta. Mikäli kaikki on kunnossa, klikkaa Finish luodaksesi sähköpostilaatikon.

Poistaaksesi sähköpostilaatikon, klikkaa auki Mailboxes-näkymä, laita rasti niiden laatikoiden kohdalle, jotka haluat poistaa, ja klikkaa Delete. Palvelu pyytää vielä vahvistamaan poiston ennen kuin laatikot poistetaan.

7.2. Postituslistat ja niiden luominen

Postituslistojen luontiin pääset klikkaamalla Mailboxes-linkkiä etusivulla, ja tämän jälkeen avaamalla Maillists-välilehden.

Tähän näkymään on listattu kaikki postituslistat, jotka tilauksen palveluun on luotu. Voit muokata postituslistaa klikkaamalla sen nimeä, ja voit poistaa postituslistan rastittamalla rivin alussa sijaitsevan ruudun ja klikkaamalla Delete. Tähän näkymään on myös merkitty onko postituslista aktiivinen ja onko sillä virustorjunta käytössä.

Kun haluat luoda uuden postituslistan, klikkaa Add New Maillist -painiketta. Tämän jälkeen postituslistalle määritellään seuraavat asetukset:

  • Postituslistan osoite.
  • Käytetäänkö virustorjuntaa.
  • Kuka/ketkä ovat postituslistan omistajia.
  • Kuka/ketkä ovat postituslistan moderaattoreita 
  • Ketkä ovat postituslistan vastaanottajia.
  • Yleistä tietoapostituslistasta.
  • Postituslistan esittelyviesti, joka lähetetään postituslistan uusille jäsenille.

Voit tämän jälkeen luoda postituslistan klikkaamalla Submit. Mikäli haluat jatkossa tehdä muutoksia postituslistaan tai listoihin, klikkaa haluamaasi listaa, ja valitse tämän jälkeen välilehti sen mukaan mitä asetuksia haluat muokata:

  • Listan omistajilla (Owners) on hallintaoikeus postituslistaan.
  • Moderaattorit (Moderators) ovat käyttäjiä, joille on luovutettu oikeudet hyväksyä/hylätä postitusten lähetyksiä.
  • Listan jäsenet (Members) ovat käyttäjiä, joille postituslistan viestit toimitetaan.
  • Asetuksista (Configuration) voit hallinnoida postituslistan asetuksia.
  • Oletusarvoisesti virustorjunta (Antivirus) on aktivoitu postituslistalle, kuin myös huomautusviestin lähetys sekä lähettäjälle että vastaanottajille, mikäli postituslistalle toimitetusta viestistä löydetään haittaohjelma.

7.3. Roskapostisuodatus ja virustorjunta

Sähköpostin roskapostisuodatus ja virustorjunta ovat maksullisia lisäpalveluja, jotka eivät oletuksena sisälly Webhotel-palveluihin.

Roskapostisuodatuksen sekä virustorjunnan voi aktivoida sähköpostilaatikolle jo sähköpostilaatikkoa luodessa, mutta näiden aktivointi onnistuu myös jälkikäteen pääkäyttäjän toimesta. Muokataksesi sähköpostilaatikon suodatuksia, kirjaudu hallintapaneeliin ja klikkaa Mail-näkymä auki.

Tämän jälkeen klikkaa käyttäjän näyttönimeä, jotta saat auki sähköpostilaatikon asetukset.

Antivirus

Mikäli virustorjunta on aktivoitu, on virtustorjunta oletusarvoisesti aktiivisena sekä lähtevälle että saapuvalle postille. Voit kuitenkin muokata tätä niin, ettei virustorjuntaa ole ollenkaan tai että virustorjunta toimii ainoastaan saapuvalle tai lähtevälle postille.

Mikäli puolestaan haluat poistaa virustorjunnan kokonaan käytöstä, ota rasti pois kohdasta Enable antivirus for the mailname. Kun olet tehnyt haluamasi muutokset, klikkaa Submit, jotta muutokset astuvat voimaan.

Huom! Sähköpostilaatikon käyttäjä (Service User) ei voi vaihtaa näitä asetuksia omasta hallintapaneelistaan.

Spam Protection

Oletusarvoisesti roskapostisuodatus käyttää yleisiä Sallittujen/Estettyjen-lähettäjien listoja sekä 3.5 pisteen Spam Score Thresholdia viestien suodatukseen. Spam Score Threshold on pistemäärä, jonka saapunut viesti on saanut roskapostisuodattimelta. Mikäli viesti saa enemmän pisteitä kuin mitä Spam Score Thresholdille on määritelty, suodatin luokittelee saapuneen viestin roskapostiksi. Viestin Spam Score Treshold –pistemäärä kasvaa, mikäli se sisältää roskapostiviestille ominaisia piirteitä. Pistemäärän vaihteluväli on oletuksena 0 – 10.

Muokataksesi suodatuksen asetuksia, klikkaa Edit-painiketta.

Suodatuksen tilan muuttaminen vaikuttaa siihen, minkä listan pohjalta saapuvaa postia suodatetaan:

  • Disable – Suodatus on poistettu käytöstä.
  • User Personal settings only – Saapuvan postin suodatukseen käytetään käyttäjän omia Sallittujen/Estettyjen-lähettäjien listoja.
  • User personal settings and global white/black lists – Saapuvan postin suodatukseen käytetään sekä käyttäjän omia, että yleisiä Sallittujen/Estettyjen-lähettäjien listoja

Voit myös määritellä minkä pistemäärän jälkeen viesti merkitään roskapostiksi ja mitä viestille tehdään tämän jälkeen:

  • Delete – Viesti poistetaan
  • Mark as spam – Viesti merkitään roskapostiksi.
  • Mark as spam and modify subject – Merkitsee viestin roskapostiksi ja otsikkoon lisätään käyttäjän määrittelemä teksti. Oletusarvoisesti tämä on *****SPAM*****.

Roskapostisuodatukseen sisältyviä listoja voit puolestaan hallinnoida White List sekä Black List-valikkojen takaa. Tarkemman ohjeistuksen roskapostisuodatukseen löydät täältä. Kun olet tehnyt haluamasi muutokset, klikkaa vielä Submit, jotta muutokset astuvat voimaan.

Huom! Käyttäjä voi hallinnoida ainoastaan Sallittujen/Estettyjen lähettäjien -listoja oman hallintapaneelin kautta. Roskapostisuodatuksen taso sekä käsittelytapa voidaan määritellä ainoastaan pääkäyttäjän toimesta.

8. Autentikoiva SMTP

Luodaksesi uuden Auth-SMTP -käyttäjän, klikkaa tämän palvelun tilaus auki Subscription-pudotusvalikosta.

Klikkaa Add New -linkkiä, ja anna käyttäjätunnukselle haluamasi näkyvä nimi sekä itse käyttäjätunnus sähköpostiosoitteen muodossa.

Huom! Tämä käyttäjätunnus on yrityskohtainen, ja samaa tunnusta voi käyttää jopa 50 saman yrityksen käyttäjää.

Ennen kuin käyttäjä luodaan, palvelu näyttää vielä yhteenvedon käyttäjätunnuksen tiedoista. Varmista että tiedot ovat oikein, ja luo käyttäjätunnus Finish-painikkeesta.

8.1. Lähtevän postin asetukset

Jotta palvelu toimisi oikein, anna lähtevän postin palvelimelle seuraavat asetukset kun otat Auth-SMTP –palvelua käyttöön.

  • Lähtevän postin palvelin: auth-smtp.mynebula.fi.
  • Lähtevän postin portti: TLS-suojaus: porttti 587
  • Vaatii tunnistautumisen: Kyllä.
  • Käyttäjätunnus ja salasana – Palvelun aktivoinnin yhteydessä valitut tunnukset.

9. Webhotel Pro ja Advanced

Hallintapaneelin kautta pystyt hallinnoimaan sekä Webhotel Pro että Webhotel Advanced -palvelujen ominaisuuksia sekä asetuksia, kuten myös palveluun liitetyn verkkotunnuksen ohjauksia. Aloittaaksesi sivutilan hallinnan, klikkaa Manage Website -linkkiä palvelun etusivulla.

9.1. File Manager (Tiedostonjenhallinta)

Tämän työkalun avulla voit selata sivutilan hakemistoja ja tiedostoja suoraan selainta käyttämällä. Halutessasi voit myös poistaa tiedostojenhallinnan käytöstä kokonaan, jos et halua että sivutilaa voi selata hallintapaneelin kautta.

9.2. FTP Access (FTP-yhteys)

FTP Access -työkalulla voit tarkastella FTP:n asetuksia, luoda ja poistaa FTP-käyttäjiä sekä resetoida näiden käyttäjien salasanoja.

FTP:n oletuskäyttäjän tiedot on listattu General-välilehdelle, josta voit myös vaihtaa oletuskäyttäjän käyttäjätunnusta sekä salasanaa Edit-painikkeesta.

Lisäkäyttäjien hallinta puolestaan tapahtuu Users-välilehden alta, johon on listattu kaikki tähän asti luodut FTP-käyttäjät.

Aloittaaksesi uuden käyttäjän luonnin, klikkaa Add New User -painiketta. Lisäkäyttäjien käyttäjätunnukset ovat aina muotoa oletuskäyttäjä.<lisäkäyttäjä>, eli esimerkiksi:

Voit myös määritellä, mihin hakemistoon käyttäjä kirjautuu oletuksena.

Kun olet määritellyt haluamasi asetukset, klikkaa Submit luodaksesi uuden FTP-käyttäjän.

9.3. Web Hosting Settings

Tämän työkalun avulla voit muuttaa asetuksia, jotka vaikuttavat sivuston toimintaan. Voit aktivoida ja poistaa käytöstä:

  • CGI-tuen.
  • SSI-tuen.
  • PHP4 sekä PHP5-tuen.
  • Virheilmoitukset (404, 403 jne.).
  • Sivuston tilastot.
  • Yhdistetyn hakemiston HTTP- ja HTTPS-sisällölle.

PHP4/PHP5

Mikäli aktivoit sekä PHP4 että PHP5-tuen, käytetään PHP sovelluksia varten oletuksena PHP4-versiota. Mikäli haluat käyttää PHP5-versiota, PHP4 tulee poistaa käytöstä.

Yhdistetty hakemisto HTTP- ja HTTPS-sisällölle

Mikäli rastitat tämän vaihtoehdon, Webspace/httpdocs hakemistoa käytetään sekä HTTP- että HTTPS-protokollille. Tätä muutosta EI voi peruuttaa!

9.3.1. SSL

MyNebula-palvelun kautta tilattuihin Webhotel Pro sekä Advanced -palveluihin sisältyy jaettu SSL-salaus, jonka voi halutessaan aktivoida tai kytkeä pois päältä.

9.3.2. Error Documents

Muokataksesi sivustosi näyttämiä virheilmoituksia, klikkaa virhekoodia, jonka ilmoitusta haluat muokata:

  • 400 Bad Request.
  • 403 Forbidden.
  • 404 Not Found.
  • 500 Internal Server Error.

Voit määritellä poistetaanko virheilmoitus kokonaan käytöstä, käytetäänkö virheilmoituksena MyNebula-palvelun omaa tai käyttäjän luomaa ilmoitusta, vai ohjataanko selain kokonaan toiseen osoitteeseen.

9.3.3. MIME Types

MIME (Multipurpose Internet Mail Exchange) tyypit kertovat selaimelle, kuinka tiettyjä tiedostotyyppejä käsitellään. Luodaksesi oman MIME tyypin, klikkaa Define New MIME Type -painikkeesta ja anna uutta MIME-tyyppiä varten

  • MIME-tyyppi, sekä
  • tiedostopääte/tiedostopäätteet

Mikäli haluat että samaa MIME-tyyppiä sovelletaan useampaan tiedostopäätteeseen, listaa tiedostopäätteet joko pilkuilla eroteltuina ilman välejä, tai laita jokainen tiedostopääte omalle rivilleen.

Selataksesi järjestelmään valmiiksi määriteltyjä MIME-tyyppejä, avaa System-välilehti.

Huom! Järjestelmään määriteltyjä MIME-tiedostopäätteitä ei ole mahdollista muokata.

9.3.4. Advanced

Hotlink protection

Hotlink-suojaus estää ulkopuolisia sivustoja suoralinkkaamasta tiedostoihin, jotka sijaitsevat sivutilassasi. Mikäli otat suojauksen käyttöön, voit manuaalisesti määritellä:

  • Mitkä sivustot saavat suoralinkata tiedostoihisi
  • Tiedostopäätteet joihin suoralinkitystä ei sallita
  • Osoite johon suoralinkitys edelleenohjataan

Huom! FrontPage ei välttämättä toimi oikein, jos Hotlink-suojaus on aktivoitu.

IP Deny Manager

Voit estää yhteydet sivutilaan tietyistä IP-osoitteista, verkoista, tai hosteista joiden nimi täsmää tai päättyy määriteltyyn verkkotunnukseen.

Huom! Järjestelmän yhteensopivuusongelmista johtuen Error Document 403 tulee ottaa pois käytöstä, jotta IP Deny Manager voidaan aktivoida.

9.4. Lisätyökalut: Hakemistojen suojaus, lokit, kävijätilastot ja Cron

More Tools -kuvakkeen alla sijaitsee työkalut hakemistojen suojaukselle, sivuston lokien selaamiselle, kävijätilastoille sekä Cron-ajastuskomennon hallinnalle.

Protected Directories

Voit luoda salasanasuojattuja kansioita sivutilaasi SSL-tuen kanssa sekä ilman. Aloita uuden suojatun kansion luonti klikkaamalla Add New Protected Directory.

Suojattavaksi hakemistoksi voidaan määritellä jo olemassa oleva hakemisto, tai vaihtoehtoisesti kokonaan uusi hakemisto jonka, haluat luoda. Hakemisto luodaan automaattisesti sivutilaan, mikäli määriteltyä hakemistoa ei ole olemassa. 

Huom! Hakemiston nimi on riippuvainen merkkien koosta. Eli mikäli suojattu hakemisto alkaa isolla kirjaimella, tulee hakemiston nimi alkaa isolla kirjaimella myös verkko-osoitteessa.

Hakemistolle tulee myös määritellä viesti, jonka selain näyttää käyttäjälle kun hän yrittää avata salasanasuojattua hakemistoa. Esimerkiksi ”Tämä hakemisto on salasanasuojattu”.

Viimeisenä voit valita luodaanko tämä SSL-suojattuun sivutilaan, vai tavalliseen. Viimeistele salasanasuojatun hakemiston luonti klikkaamalla Submit, jolloin muutos astuu voimaan.

Kun olet luonut suojattavan hakemiston, sinun tulee vielä luoda vähintään yksi käyttäjä, jolla hakemistoon voi kirjautua. Klikkaa suojattu hakemisto auki ja avaa Users-välilehti.

Voit luoda hakemistolle yhden tai useamman käyttäjätunnuksen, joilla tähän hakemistoon voi kirjautua.

Huom! Käyttäjätunnukset ovat hakemistokohtaisia. Mikäli luot saman hakemiston sekä SSL-suojattuun että suojaamattomaan sivutilaan, ja haluat että samat käyttäjät pääsevät kumpaankin hakemistoon käsiksi, tulee kummallekin hakemistolle luoda omat tunnukset.

 

Log Manager

Log Manager palvelu aktivoituu automaattisesti, kun Webhotel-palvelu tilataan. Tämä luo FTP-käyttäjän jolla Log Manager -palvelu ottaa yhteyden sivutilaan ja tällä tavalla kerää lokitietoja. Voit halutessasi poistaa tämän kokonaan käytöstä, sekä vaihtaa FTP-tunnuksen salasanaa.

Webalizer Web Statistics (Webalizer kävijätilasto)

Kuten Log Manager, myös Webalizer aktivoidaan automaattisesti, ja tälle luodaan omat käyttäjätunnukset joiden avulla voit kirjautua kävijätilastoihin. Kirjautuminen onnistuu selainta käyttäen niin http- kuin https-yhteydellä.

Poistaaksesi Webalizer kävijätilastot käytöstä, klikkaa Disable-painiketta.

 

Cron Management

Cron Management -työkalulla pystyt luomaan tehtäviä, jotka suoritetaan ajastetusti. Selataksesi jo ajastettuja töitä, avaa Scheduled Applications -välilehti.

Lisätäksesi uuden työn, klikkaa Add New Job -painiketta Cron Tab -välilehdellä. Ensimmäisenä askeleena työlle määritellään ajettava komento, ja tämän jälkeen kuinka usein työ ajetaan. Voit ajastaa työn ajettavaksi

  • minuuteittain (esim. joka viides minuutti)
  • tunneittain (esim. joka toinen tunti)
  • päivittäin (esim. kello 18:00 maanantaisin ja perjantaisin)
  • viikottain (esim. joka sunnuntai kello 21:00)
  • kuukausittain (esim. kuun 1. päivä kello 15:00).

Kun olet tehnyt haluamasi säädökset, luo työ klikkaamalla Finish. Tämä palauttaa sinut takaisin Cron Tabs -näkymään, johon luomasi työ on nyt lisätty. Näet tästä myös koska työ seuraavan kerran ajetaan, kuinka usein työ ajetaan, ja onko työ aktiivinen.

9.5. DNS

Katso kohta DNS-muutokset ja hallinnointi

9.6. Web sekä Mail

Web

Web-näkymän avulla voit hallinnoida kyseisen sivuston hostausta (eli ylläpitoa). Voit esimerkiksi vaihtaa hostauksen tyyppiä (Change Hosting), tai voit poistaa sivujen hostauksen kokonaan. Käytössäsi ovat seuraavat eri hostaus-tyypit:

  • Parkki.
  • Yhden verkkosivun sivusto.
  • Edelleenohjaus toiseen verkkotunnukseen.
  • Tavallinen sivutila (Apache).

Mail

Voit poistaa sähköpostien hostauksen Remove Hosting -painikkeesta, jolloin Mail-välilehti myös poistuu. Mikäli haluat lisätä sähköpostien hostauksen uudestaan, klikkaa Add Hosting -linkkiä, joka sijaitsee Website Tools -näkymän alareunassa.

Voit tästä myös valita, mille tilaukselle sähköpostien hostaus lisätään.

9.7. Webhotel Pro:n päivitys Webhotel Advanced -palveluksi

Voit halutessasi päivittää Webhotel Pro -palvelusi Webhotel Advanced-palveluksi täysin automaattisesti. Avaa Account-näkymä, ja valitse täältä Change Service Plan.

Näet tästä listasta kaikki Webhotel Pro -palvelut, jotka olet tilannut. Klikkaa palvelua jonka haluat päivittää ja varmista, että seuraavassa näkymässä Webhotel Advanced on valittuna uudeksi palveluksi (Service Plan). Tämän jälkeen jatka palvelun päivitystä Choose Service Plan -painikkeesta.

Voit seuraavaksi valita koska uusi palvelu astuu voimaan ja kuinka pitkällä laskutuskaudella palvelu luodaan (3kk, 6kk tai 12kk). Klikkaa Next, hyväksy palvelun sopimusehdot, ja viimeistele tilaus Place Order -painikkeesta.

Webhotel Pro -palvelusi on nyt merkitty päivitettäväksi Webhotel Advanced -palveluksi ja uusi palvelusi on hetken kuluttua käytettävissä.

9.8 Sivutilan sijainti palvelimella

Kun Webhotel Pro tai Advanced-palvelu on avattu, webspace/httpdocs/ hakemiston alle luodaan uusi hakemisto sillä verkkotunnuksella, millä palvelu on tilattu.

Jotta sivustosi näkyisi oikein, tulee sivutila siirtää nimenomaan tämän hakemiston alle - Esimerkiksi Webhotellin yritys.fi sivuston tulisi sijaita hakemiston webspace/httpdocs/yritys.fi/ alla.

9.9 .htaccess-tiedoston käyttöönotto ja synkronointi

Kun luot .htaccess-tiedoston sivutilaasi, pitää tämä vielä synkronoida jotta .htaccess-tiedosto toimii oikein sivustosi kanssa. Synkronoidaksesi htaccess-tiedoston avaa Websites-näkymä, klikkaa sivustosi auki, ja avaa Web Hosting Settings.

General-välilehden alta löydät Sync htaccess-painikkeen. Klikkaa tästä synkronoidaksesi htaccess-tiedoston.

Huom! Synkronointi tarvitsee tehdä ainoastaan silloin, kun luot uuden .htaccess-tiedoston. Tämän jälkeen voit huoletta muokata kyseistä tiedostoa ilman että tätä tarvitsisi uudestaan synkronoida.

10. Webhotel Exclusive

Webhotel Exclusive -palvelulla ei ole käytössä samanlaista sivutilan hallinnan työkaluja kuin Webhotel Pro/Advanced -palveluilla, koska kyseessä on virtuaalipalvelin eikä jaetussa ympäristössä sijaitseva sivutila.

10.1. Virtuaalipalvelimen hallinnointi

Virtuaalipalvelimen hallintaan pääset VPS Management -painikkeesta.

Näet hallintapaneelista:

  • virtuaalipalvelimen host namen
  • IP-osoitteen, minkä käyttöjärjestelmän mallipohjasta palvelin on luotu
  • onko palvelin aktiivinen ja 
  • onko viimeisin palvelimelle hallintapaneelin kautta suoritettu operaatio valmistunut.

Huom! Hallintapaneeli näyttää myös salasanan, jonka järjestelmä on automaattisesti luonut root-käyttäjälle. Tämä on satunnaisesti generoitu salasana, ja suosittelemme käyttäjää vaihtamaan tämän saman tien palvelimen tietoturvan vuoksi.

Hallintapaneelin etusivun kautta voit päivittää käyttöjärjestelmän, vaihtaa palvelimen host namen, sekä pysäyttää ja käynnistää palvelimen uudestaan.

10.1.1. Käyttöjärjestelmän päivitys

Käyttöjärjestelmän päivitys hallintapaneelin kautta tapahtuu Update OS -painikkeella.

Tämä päivittää käyttöjärjestelmän käyttämään uusinta käyttöjärjestelmän mallipohjaa, joka MyNebula-palvelusta löytyy.

Huom! Käyttöjärjestelmä päivittyy automaattisesti kun host-koneiden, joiden päällä Webhotel Exclusive-virtuaalipalvelimet ovat käynnissä, käyttöjärjestelmä päivitetään.

10.1.2. Hostnamen vaihtaminen

Vaihtaaksesi palvelimen host namea, klikkaa Change hostname -painiketta.

Palvelimen host nameksi voi valita joko verkkotunnuksen, tai verkkotunnuksen alidomainin. Riippuen valinnastasi palvelu pyytää seuraavaksi joko valitsemaan verkkotunnuksen, tai valitsemaan verkkotunnuksen ja luomaan tälle alidomainin, jota palvelimen kanssa käytetään.

Verkkotunnus

Alidomain

Huom! Host nameksi ei voi määritellä alidomainia, jolla on jo olemassa A- tai AAAA-tietue. Poista ensin manuaalisesti määritelty A/AAAA-tietue ja yritä host namen vaihtamista uudestaan.

Voit myös luoda A/AAAA-tietueet sekä IP-osoitteen PTR-tietueen (IP-osoitteen reverse) automaattisesti, kun vaihdat palvelimen host namen uuteen. Tällöin verkkotunnus tai alidomain ohjataan automaattisesti kohti palvelinta, eikä käyttäjän tarvitse itse luoda näitä ohjauksia.

Oletusarvoisesti vanhan host namen A/AAAA-tietueet jätetään verkkotunnuksen Zone-tietoihin, mutta halutessasi voit myös merkitä nämä poistettaviksi.

Kun olet tehnyt haluamasi muutokset, tarkista vielä tiedot ja lopulta klikkaa Finish, jotta uudet ohjaukset ja host name astuvat voimaan.

10.1.3. Palvelimen käynnistys ja sammuttaminen

Palvelimen ollessa käynnissä, voit sammuttaa tämän hallintapaneelin kautta Stop-painikkeesta. Kun palvelin on sammutettu, voit puolestaan käynnistää palvelimen uudestaan painamalla Start-painiketta.

10.2. Sovellukset

Voit asentaa virtuaalipalvelimelle hallintapaneelin kautta sovelluksia, jotka sisältyvät palvelun tilaukseen. Tällä hetkellä virtuaalipalvelimelle ei ole asennettavissa muita palveluja hallintapaneelin kautta, kuin palvelut jotka on jo asennettu (vsftpd, php).

10.3. IP-osoitteet

Webhotel Exclusive -palveluun sisältyy yksi IP-osoite. Koska virtuaalipalvelin vaatii vähintään yhden IP-osoitteen, ei tälle määriteltyä IP-osoitetta ole mahdollista poistaa, eikä virtuaalipalvelimelle näin ollen ole myöskään mahdollista lisätä IP-osoitteita.

10.4. Varmuuskopiot

Webhotel Exclusive -palveluun sisältyy sekä automaattiset päivittäin ajettavat ajastetut varmuuskopiot (Scheduled backups), kuin myös manuaalisesti ajettavat varmuuskopiot (Manual backups). Ajastettua varmuuskopiointia ei virtuaalipalvelimen asetuksista pysty muuttamaan, mutta voit tarvittaessa poistaa tämän käytöstä avaamalla Scheduled backups -välilehden, ja tämän alta Settings.

Luodaksesi varmuuskopion, avaa Manual backups -näkymä ja klikkaa Add New Backup -painikkeesta. Voit tämän jälkeen määritellä minkälainen varmuuskopio palvelimesta otetaan:

  • Varmuuskopio koko palvelimesta.
  • Pohja. Tämä tekee koko palvelimesta varmuuskopion, jonka pohjalta puolestaan voit ottaa inkrementaalisia varmuuskopioita.
  • Inkrementaalinen varmuuskopio. Varmuuskopioi palvelimelta tiedostot, jotka on luotu tai joita on muutettu viimeisimmän pohja- tai Inkrementaalisen varmuuskopioinnin jälkeen.

Voit myös tarvittaessa pysäyttää virtuaalipalvelimen varmuuskopioinnin ajaksi.

10.4.1. Varmuuskopion palauttaminen ja poistaminen

Valitse varmuuskopio, jonka haluat palauttaa (manuaalisesti luotu tai ajastettu), ja klikkaa Restore. Voit seurata virtuaalipalvelimen ja palautuksen tilaa virtuaalipalvelimen hallintapaneelin etusivulta, jossa palvelimen tilana on Restoring from backup kunnes palautus on valmistunut.

Kun haluat poistaa varmuuskopion, avaa haluamasi varmuuskopio ja klikkaa Delete. Valitsemasi varmuuskopio merkitään poistettavaksi, jonka jälkeen tämä myös poistuu varmuuskopioiden listauksesta. 

11. MySQL-tietokanta

MySQL-tietokantojen hallintaan pääset klikkaamalla More Services – Databases. Mikäli olet tilannut tietokannan, mutta et ole vielä aktivoinut sitä, klikkaa Add New Database -painiketta. Tämä aloittaa tietokannan luontiprosessin, jolloin voit määritellä

  • tietokannan nimen
  • sallitaanko yhteydet tietokantaan ulkoisista hosteista
  • tietokannan käyttäjätunnuksen.

Kun olet määritellyt tietokannalle vaaditut asetukset ja klikannut Next, palvelu pyytää vielä tarkistamaan tietokannan tiedot. Mikäli kaikki on kunnossa, klikkaa Finish luodaksesi tietokannan. Uusi tietokanta ilmestyy tämän jälkeen listaukseen.

11.1. Tietokannan hallinnointi

Voit hallinnoida olemassa olevaa tietokantaa klikkaamalla sen nimeä tietokantalistauksesta. Tämä avaa tietokannan yleiset asetukset ja tiedot, sekä näyttää tietokannan PHPMyAdmin-hallintapaneelin suoran linkin.

Yhteydet julkisesta verkosta

Tietokantayhteydet julkisesta verkosta ovat oletuksena estettyjä, ellei yhteyksiä ole erikseen sallittu tietokantaa luodessa. Voit vaihtaa tätä asetusta haluamaksesi avaamalla tietokannan, ja klikkaamalla Edit.

Siirry Access Hosts -välilehdelle

Klikkaa Add new access host

Anna sen isäntäkoneen IP-osoite, josta haluat kytkeytyä tietokantaan ja klikkaa Submit

Käyttäjät

Tehdäksesi muutoksia tietokannan käyttäjiin, klikkaa Users-välilehti auki.

Voit luoda uusia ja poistaa vanhoja käyttäjiä, ja vaihtaa tietokannan käyttäjien salasanoja tätä kautta. Vaihtaaksesi salasanan, klikkaa käyttäjää jonka salasanan haluat vaihtaa. Tämän jälkeen klikkaa Edit ja anna käyttäjälle uusi salasana.

Huom! Tietokannan käyttäjän salasanan vaihtaminen rikkoo kaikki sivut ja sivun osiot, jotka käyttävät tietokantaa tällä käyttäjätunnuksella ja vanhalla salasanalla.

12. Verkkotunnukset

Voit hallinnoida MyNebula-palvelun kautta rekisteröityjä sekä palvelussa hostattuja verkkotunnuksia (ja alidomaineja) hallintapaneelin kautta.

12.1. Verkkotunnuksen rekisteröinti

Verkkotunnuksen rekisteröinnin voit aloittaa klikkaamalla Registered Domains -linkkiä, ja tämän jälkeen klikkaamalla Register New -painiketta.

Anna palvelulle verkkotunnus (päätteellä tai ilman), ja klikkaa Next tarkistaaksesi verkkotunnuksen saatavuuden. Valitse tämän jälkeen verkkotunnus, jonka haluat rekisteröidä ja klikkaa Next.

Valitse vielä kuinka pitkäksi ajaksi verkkotunnus rekisteröidään. Mikäli valitsit .fi-verkkotunnuksen, MyNebula-palvelu pyytää vielä lisätietoja, jotta verkkotunnus voidaan rekisteröidä:

  • Toimitetaanko ilmoitukset verkkotunnuksesta sähköpostitse.
  • Yksityisille: Julkaistaanko verkkotunnuksen Whois-tiedot kokonaisuudessaan.
  • Yksityisille: Perustuuko verkkotunnus hakijan omaan nimeen.
  • Yrityksille: Perustuuko verkkotunnus rekisteröityyn nimeen tai tuotemerkkiin.

Tämän jälkeen tarkista verkkotunnuksen tiedot, ja lopulta vahvista verkkotunnuksen rekisteröinti.

12.2. Rekisteröidyn verkkotunnuksen hallinnointi

Kun olet rekisteröinyt verkkotunnuksen MyNebula-palvelun kautta, voit hallinnoida tätä samasta Registered Domains -näkymästä. Saat itse verkkotunnuksen hallinnan näkyviin, kun klikkaat haluamastasi verkkotunnuksesta.

Verkkotunnuksen hallintapaneelista voit

  • päivittää verkkotunnuksen Whois- ja yhteystiedot
  • peruuttaa verkkotunnuksen 
  • kytkeä verkkotunnuksen automaattisen jatkorekisteröinnin pois päältä, sekä 
  • hallinnoida mitä nimipalvelimia verkkotunnus käyttää.

12.3. Verkkotunnuksen siirto

Aloittaaksesi olemassa olevan verkkotunnuksen siirron, klikkaa Registered Domains ja tämän jälkeen Transfer Existing.

Kun olet siirtämässä ICANN gTLD:tä (.com, .net, .org, .biz, .info jne.), käytetään siirron yhteydessä siirtoavainta (transfer key tai auth-id).

Kun puolestaan olet siirtämässä .fi-verkkotunnusta, siirtoa varten käytetään valtuutusavainta (authorization key), jonka voit tilata suoraan Viestintävirastolta. fi-verkkotunnuksien siirrossa MyNebula-palvelu myös pyytää samoja tietoja, kuin .fi-verkkotunnusta rekisteröidessä. Täytä nämä tiedot, ja klikkaa Next.

Lopuksi varmista että tiedot ovat oikein, ja vahvista verkkotunnuksen siirto. Lopuksi varmista että tiedot ovat oikein, ja vahvista verkkotunnuksen siirto.

Huom! Mikäli et halua siirtää .fi-verkkotunnuksesi hallintaa MyNebula-palveluun, mutta haluat käyttää palvelun nimipalvelimia, voit päivittää verkkotunnuksen nimipalvelimet Viestintäviraston sivujen kautta. MyNebula-palvelun nimipalvelimet ovat:

ns1.mynebula.fi
ns2.mynebula.fi

12.4. Verkkotunnuksen lisääminen palveluun

Voit lisätä palveluun verkkotunnuksen, vaikka verkkotunnus ei vielä olisikaan MyNebula-palvelun ylläpidossa. Lisätäksesi verkkotunnuksen klikkaa Hosted Domains, ja tämän jälkeen Add Existing Domain Registered Elsewhere.

Kirjoita ensin verkkotunnus jonka haluat lisätä, ja valitse mihin tilaukseen tämä liitetään. Mikäli olet myös siirtämässä verkkotunnusta MyNebulan nimipalvelimille, laita rasti kohtaan Zone management ability, jotta voit ylläpitää verkkotunnuksen DNS-ohjauksia.

Kun olet valinnut mihin tilaukseen verkkotunnus liitetään, valitse vielä avataanko tälle kotisivutilaa tai sähköpostipalvelua.

Kun olet syöttänyt palvelua varten vaadittavat tiedot, tarkista vielä että tiedot ovat oikein ja lopulta viimeistele verkkotunnuksen lisääminen klikkaamalla Finish.

12.5. Palvelun avaaminen alidomainille

Avataksesi uuden palvelun alidomainille, klikkaa Hosted Domains ja seuraavaksi Add New Subdomain.

Avataksesi uuden palvelun alidomainille, klikkaa Hosted Domains ja seuraavaksi Add New Subdomain.

Kun olet määritellyt haluamasi asetukset, tarkista että kaikki on oikein ja viimeistele palvelun lisäys klikkaamalla Finish.

12.6. DNS-muutokset ja hallinnointi

Hallinnoidaksesi verkkotunnuksesi DNS-tietueita, tulee verkkotunnuksen sijaita MyNebula-palvelun nimipalvelimilla: ns1.mynebula.fi ja ns2.mynebula.fi, sekä verkkotunnuksella tulee olla aktiivisena sisäinen ylläpito (Hosting type: Internal name server).

Muokataksesi verkkotunnuksen ohjauksia, klikkaa auki DNS Records -näkymä.