Tiedote ICT-alan lakkoa koskien / Information about the strike in the ICT sector
TELIA INMICS-NEBULAN PANDEMIAOHJEISTUS
Kiinasta liikkeelle lähtenyt koronavirusepidemia jatkaa leviämistä, ja useita tautitapauksia on havaittu myös Suomessa. Tauti on nyt luokiteltu WHO:n toimesta pandemiaksi. Seuraamme tilanteen kehitystä aktiivisesti ja olemme laatineet ohjeistukset, joita päivitetään jatkuvasti. Hyödynnämme laajasti digitaalisen viestinnän välineitä mahdollistaaksemme virtuaalikokoukset ja etätyöskentelyn.
TELIA INMICS-NEBULAN TOIMINTAOHJE PANDEMIAN VARALLE
Telia Inmics-Nebulan toimintaohje ja prosessi koostuu neljästä osa-alueesta
1. Työntekijöiden terveyden turvaaminen
2. Palveluiden jatkuvuuden turvaaminen
3. Operatiivisen toiminnan varmistaminen poikkeustapauksissa
4. Yleinen jatkuvuuden suunnittelu
1. Työntekijän terveyden turvaaminen
Yhtiössä on käytössä tarpeen vaatiessa korostettu hygieniataso, johon liittyen voidaan toteuttaa mm. desinfioivia siivouksia tiloissa. Käsidesit ja vastaavat hygieniatuotteet saatetaan myös työntekijöiden käyttöön.
2. Palveluiden jatkuvuuden turvaaminen
Palveluidemme jatkuvuus jakautuu kahteen osa-alueeseen: 1. Palveluiden operointi 2. Palveluiden operatiivinen jatkuvuus. Palveluidemme hallinta, ylläpito ja operointi voidaan toteuttaa pääsääntöisesti etäyhteyksin, joten palveluiden jatkuvuus voidaan turvata tapauksissa, joissa esim. pääsy fyysisiin tiloihin on estynyt. Operatiivisen jatkuvuuden turvaaminen koskee ennen kaikkea huoltoa ja varaosaprosessia. Olemme lisänneet varastotasoja pienentääksemme riskejä liittyen mm. varaosien saatavuuteen.
3. Operatiivisen toiminnan varmistaminen poikkeustapauksissa
Pääsääntöisesti kaikki jatkuvat palvelumme voidaan operoida etäyhteyksien avulla, ja pystymme minimoimaan tarpeen tehdä fyysisiä toimenpiteitä tuotantotiloissa. Kaikilla avainhenkilöillämme on tietoturvalliset etäyhteysmahdollisuudet, jolloin palvelujen ylläpitoa voidaan jatkaa etätyöpisteistä käsin. Ainoat fyysistä läsnäoloa edellyttävät toimenpiteet ovat fyysiset huoltotoimenpiteet, kuten rikkoutuneiden osien korjaaminen tai konesalien huolto yleisesti. Kotikäynteihin liittyen olemme tehneet seuraavat linjaukset:
- Kaikki mahdollinen tuki annetaan ensisijaisesti etäyhteydellä kotiin.
- Jos tilanne vaatii paikalle menoa, tapaaminen hoidetaan toimistolla tai työpisteellä. Jos henkilö on karanteenissa, tuen saannin järjestäminen on asiakasyrityksen vastuulla. Emme altista henkilöstöämme.
4. Yleinen jatkuvuuden suunnittelu
Noudatamme toiminnassamme sertifioituja toimintamalleja, ja liiketoimintamme jatkuvuuden suunnittelu on vastuutettu organisaatiossa yhtiön jatkuvuudesta ja tietoturvasta vastaavalle yksikölle. Yleinen jatkuvuussuunnitelma kattaa toimintaohjeet liittyen vikatilanteisiin ja muihin liiketoiminnan epäjatkuvuuksiin.